Dom opieki Warszawa i okolice - Dom muzyka Seniora
Home » Statut Fundacji

Statut Fundacji

Statut Fundacji  „Dom Muzyka Seniora”
Tekst jednolity z dnia 20 stycznia 2024 r.

Rozdział  I
Postanowienia ogólne
§ 1

1. Fundacja pod nazwą Fundacja „Dom Muzyka Seniora” zwana dalej Fundacją ustanowiona została
przez fundatora Zarząd Główny Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków w Warszawie, aktem
notarialnym Rep. 2402/2004  przed Notariuszem Hanną Kacprzak-Kucharską w dniu 25.03.2004.
2. Fundacja działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 6.04.1984 r. o fundacjach (t.j. Dz. U. z
2018 r. poz. 1491), ustawy z dnia 24.04.2003 o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie
(t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 688) oraz na podstawie niniejszego Statutu.

§ 2

Fundacja posiada osobowość prawną i działa poprzez ustanowione w Statucie organy.

 § 3


Czas trwania Fundacji jest nieograniczony.


§ 4

Fundacja ma swoją siedzibę w Kątach 05-532 Baniocha, gmina Góra Kalwaria, powiat piaseczyński,
województwo mazowieckie.

§ 5

Fundacja prowadzi działalność na terenie Rzeczypospolitej Polskiej. Dla realizowania swoich celów
Fundacja może prowadzić działalność także poza granicami kraju.

§ 6

1. Fundacja może połączyć się z inną Fundacją o zbliżonych celach.
2. Fundacja może tworzyć jednostki terenowe np. oddziały, filie, zakłady.

Rozdział II

Cele i zasady działania Fundacji

§ 7

Celem Fundacji jest:
1. pozyskiwanie środków finansowych na budowę (ewentualnie remont lub rozbudowę) obiektów,
które pozwolą na zorganizowanie Domu Muzyka Seniora stanowiącego dom opieki dla osób ze
środowiska muzycznego, w tym kompozytorów znajdujących się w szczególnie trudnej sytuacji
życiowej lub materialnej (samotność, zaawansowany wiek, niesprawność, choroba, w tym choroby

zawodowe muzyków). Realizacja tego zadania ma spowodować stworzenie godnych warunków
życia i fachowej opieki pensjonariuszom Domu Muzyka Seniora,
2. wspieranie finansowe Domu Muzyka Seniora,
3. popularyzowanie idei Domu Muzyka Seniora,
4. dbałość o dobro pensjonariuszy Domu Muzyka Seniora,
5. finansowanie przedsięwzięć mających na celu utrzymanie w sprawności i modernizację
nieruchomości Domu Muzyka Seniora.
§ 8

Fundacja może realizować swoje cele w szczególności poprzez:
1. działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji zadań statutowych. Cały dochód
Fundacja przeznacza na działalność określoną w § 7,
2. prowadzenie nieodpłatnej działalności pożytku publicznego w zakresie, o którym mowa w § 10A
ust. 1 niniejszego Statutu,
3. prowadzenie odpłatnej działalności pożytku publicznego w zakresie, o którym mowa w § 10A ust.
2 niniejszego Statutu.

Rozdział III
Majątek i dochody Fundacji

§ 9

Majątek Fundacji stanowią:
1. Fundusz Założycielski w kwocie 2.000 zł, z której to kwoty 1.000 zł Fundatorzy przeznaczają na
prowadzenie przez Fundację działalności gospodarczej, oraz
2. inne dochody z następujących źródeł:
2.1. dotacji, darowizn, spadków i zapisów otrzymywanych od osób prawnych i fizycznych krajowych i
zagranicznych,
2.2. zbiórek i imprez publicznych organizowanych zgodnie z obowiązującymi przepisami,
2.3. dochodów z majątku ruchomego i nieruchomości oraz praw majątkowych, w tym odsetek
bankowych od wkładów pieniężnych i papierów wartościowych,
2.4. działalności gospodarczej prowadzonej przez Fundację zgodnie ze statutem,
2.5. dochodów wynikających z gospodarowania prawami autorskimi i pokrewnymi,
2.6. innych wpływów.

§ 10

Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w następującym zakresie:
1. działalności agencji reklamowych (PKD 73.11.Z);
2. pozostałej działalności wydawniczej (PKD 58.19.Z);
3. pozostałego drukowania (PKD 18.12.Z);
4. działalności związanej z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych (PKD
59.11.Z);

5. reprodukcji zapisanych nośników informacji (PKD 18.20.Z);
6. działalności związanej z dystrybucją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych
(PKD 59.13.Z);
7. działalności w zakresie nagrań dźwiękowych i muzycznych (PKD 59.20.Z).

§ 10A

1. Fundacja może prowadzić nieodpłatną działalność pożytku publicznego w zakresie:
1.1. Działalności związanej z wystawianiem przedstawień artystycznych (PKD.90.01.Z);
1.2. Działalności wspomagającej wystawianie przedstawień artystycznych (PKD 90.02.Z);
1.3. Działalności obiektów kulturalnych (PKD 90.04.Z);
1.4. Pozostałej działalności rozrywkowej i rekreacyjnej (PKD 93.29.Z).
2. Fundacja może prowadzić odpłatną działalność pożytku publicznego w zakresie:
2.1. Pomocy społecznej z zakwaterowaniem dla osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych
(PKD 87.30.Z);
2.2. Pomocy społecznej z zakwaterowaniem zapewniającej opiekę pielęgniarską (PKD 87.10.Z);
2.3. Pozostałej pomocy społecznej z zakwaterowaniem (PKD 87.90.Z);
2.4. Pomocy społecznej bez zakwaterowania dla osób w podeszłym wieku i osób
niepełnosprawnych (PKD 88.10.Z);
2.5. Działalności związanej z wystawianiem przedstawień artystycznych (PKD.90.01.Z);
2.6. Działalności wspomagającej wystawianie przedstawień artystycznych (PKD 90.02.Z);
2.7. Działalności obiektów kulturalnych (PKD 90.04.Z);
2.8. Pozostałej działalności rozrywkowej i rekreacyjnej (PKD 93.29.Z);
2.9. Pozostałej sprzedaży detalicznej prowadzonej w niewyspecjalizowanych sklepach (PKD-
47.19.Z);
2.10. Wydawaniu czasopism i pozostałych periodyków (PKD-58.14.Z);
2.11. Pozostałej działalności usługowej w zakresie informacji, gdzie indziej nie sklasyfikowanej (PKD-
63.99.Z);
2.12. Badań naukowych i prac rozwojowych w dziedzinie nauk społecznych i humanistycznych (PKD-
72.20.Z);
2.13. Działalności związanej z organizacją targów, wystaw i konkursów (PKD-82.30.Z);
2.14. Pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKD-85.59.B);
2.15. Działalności wspomagającej edukację (PKD-85.60.Z);
2.16. Działalności bibliotek (PKD-91.01.A);
2.17. Działalności obiektów służących poprawie kondycji fizycznej (PKD-93.13.Z).
3. Wynagrodzenie Fundacji za odpłatną działalność pożytku publicznego nie może przekraczać
wartości wynikającej z kalkulacji bezpośrednich kosztów tej działalności.
4. W przypadku prowadzenia przez Fundację odpłatnej działalności pożytku publicznego przeciętne
miesięczne wynagrodzenie osoby fizycznej z tytułu zatrudnienia przy wykonywaniu statutowej
działalności odpłatnej pożytku publicznego, za okres ostatniego roku obrotowego, a w przypadku
zatrudnienia trwającego krócej niż rok obrotowy – za okres tego zatrudnienia, nie może

przekraczać 3-krotności przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw
ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni.

§ 10B

Niedozwolone  jest:
1. udzielanie pożyczek lub zabezpieczanie zobowiązań majątkiem Fundacji w stosunku do członków
jej organów lub pracowników oraz osób, z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim
albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub
powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia,
opieki lub kurateli zwanych dalej „osobami bliskimi”;
2. przekazywanie majątku Fundacji na rzecz członków jej organów lub pracowników oraz ich osób
bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeśli to
przekazanie  następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach;
3. wykorzystywanie majątku Fundacji na rzecz członków jej organów lub pracowników oraz ich osób
bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich chyba, że to wykorzystanie
bezpośrednio wynika ze statutowego celu Fundacji;
4. dokonywanie zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie
organów Fundacji lub jej pracownicy oraz ich osoby bliskie na zasadach innych niż od osób
trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.


 § 11

Dochody pochodzące z dotacji, darowizn, spadków, zapisów mogą być użyte na realizację każdego z
etapów działalności Fundacji, jeżeli ofiarodawcy nie postanowili inaczej.

§ 12

W przypadku powołania Fundacji do dziedziczenia Zarząd składa oświadczenie o przyjęciu spadku z
dobrodziejstwem inwentarza po stwierdzeniu, że stan czynny spadku przewyższa znacznie znane
długi spadkowe. W przeciwnym razie Zarząd spadek odrzuca.


Rozdział IV
Organy Fundacji
§ 13

1. Organami Fundacji są:
1.1. Rada Darczyńców
1.2. Rada Fundacji
1.3. Zarząd Fundacji.
2. Z zastrzeżeniem regulacji szczególnych zawartych w Statucie, uchwały organów Fundacji
zapadają zwykłą większością głosów. Na potrzeby unormowań Statutu przez zwykłą większość
głosów rozumie się więcej głosów oddanych „za” niż „przeciw”.

3. Udział w posiedzeniu organu Fundacji  możliwy jest także przy wykorzystaniu środków
komunikacji elektronicznej zapewniających:
      1.1 transmisję obrad posiedzenia w czasie rzeczywistym;
     1.2 dwustronną komunikację w czasie rzeczywistym, w ramach której członek organu
może wypowiadać się w toku obrad;
     1.3 wykonywanie prawa głosu.
4. Możliwość udziału w posiedzeniu organu Fundacji  przy wykorzystaniu środków
komunikacji elektronicznej jest wskazana w zawiadomieniu o tym posiedzeniu, zawierającym
dokładny opis sposobu uczestnictwa i wykonywania prawa głosu.

Rada Darczyńców
§ 14

1. W skład Rady Darczyńców wchodzą:
1.1. przedstawiciele instytucji muzycznych, które wyraziły zgodę na uczestnictwo w Radzie
Darczyńców:
1.1.1. Filharmonii Narodowej,
1.1.2. Orkiestry Sinfonia Varsovia
1.1.3. Polskiej Orkiestry Iuventus,
1.1.4. Związku Kompozytorów Polskich ZKP
1.1.5. Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków SPAM
1.1.6. Stowarzyszenia Artystów Wykonawców STOART.
1.1.7. Polskiego Stowarzyszenia Jazzowego PSJ
1.1.8. Stowarzyszenia Muzyków Rozrywkowych STOMUR
1.1.9. innej osoby prawnej lub podmiotu nieposiadającego osobowości prawnej, o ile działa na rzecz
osób ze środowiska muzycznego.
1.2. darczyńcy, którzy wnieśli na rzecz Fundacji jednorazową lub łączną darowiznę o minimalnej
wartości 100.000 zł (słownie: sto tysięcy złotych) i wyrazili zgodę na uczestnictwo w Radzie
Darczyńców.
2. Każdą osobę prawną lub podmiot nie posiadający osobowości prawnej, o których mowa w ust.
1.1., reprezentuje jeden przedstawiciel.
3. W wypadku, gdy członkiem Rady Darczyńców jest osoba fizyczna, może ona wyznaczyć swojego
delegata, który zachowuje prawo działania w Radzie Darczyńców nawet w razie śmierci członka
Rady, który go wyznaczył.
4. Nie można łączyć funkcji członka Rady Darczyńcy z funkcją członka Rady Fundacji ani członka
Zarządu Fundacji.

5. Członkostwo w Radzie Darczyńców ustaje w razie likwidacji osoby prawnej lub podmiotu
nieposiadającego osobowości prawnej lub w wypadku rezygnacji członka Rady z pełnienia tej
funkcji.
6. Rada Darczyńców zbiera się w miarę potrzeby zgłoszonej przez Radę Fundacji, z własnej
inicjatywy lub na wniosek Zarządu Fundacji, jednak nie rzadziej niż raz na 4 lata.
7. Decyzje Rady Darczyńców są podejmowane podczas posiedzeń Rady w formie uchwał. Z
posiedzenia sporządza się protokół. Protokół podpisuje Przewodniczący Rady Darczyńców lub
jego zastępca. Do protokołu załącza się listę obecności.
8. Członkowie Rady Darczyńców wybierają ze swego grona Przewodniczącego, Zastępcę
Przewodniczącego i Sekretarza. Przewodniczący Rady Darczyńców kieruje pracami Rady,
zwołuje i przewodniczy posiedzeniom Rady. Przewodniczący Rady może upoważnić innego
członka Rady Darczyńców do zwoływania i przewodniczenia posiedzeniom Rady.
9. Udział w pracach Rady jest honorowy, bez wynagrodzenia, jednakże za ewentualnym zwrotem
kosztów dojazdu do miejsca posiedzenia.
10. W posiedzeniach Rady może uczestniczyć z głosem doradczym członek Zarządu Fundacji.

Kompetencje Rady Darczyńców

§ 14 A


1. Do kompetencji Rady Darczyńców należy:
1.1. powoływanie członków Rady Fundacji
1.2. wspieranie Rady Fundacji w ustalaniu kierunków rozwoju Fundacji
1.3. powoływanie nowych członków Rady Darczyńców.
2. Każdy członek Rady Darczyńców zgłasza 2 (dwóch) kandydatów na członka Rady Fundacji.
3. Do ważności uchwał Rady Darczyńców wymagana jest zwykła większość głosów przy obecności
co najmniej 5 (pięciu) członków Rady Darczyńców.
4. Powołanie nowego członka Rady Darczyńców następuje na wniosek Zarządu Fundacji lub z
własnej inicjatywy Rady Darczyńców.
5. Nowym członkiem Rady Darczyńców może zostać osoba spełniająca kryteria z § 14 ust. 1.1 lub
1.2.
6. Powołanie nowego członka Rady Darczyńców następuje uchwałą 2/3 głosów przy obecności co
najmniej 5 (pięciu) członków Rady Darczyńców.


Rada Fundacji
§ 15

1. W skład Rady Fundacji wchodzi od 9 (dziewięciu) do 20 (dwudziestu) członków powoływanych
przez Radę Darczyńców.
2. Członkowie Rady Fundacji na pierwszym posiedzeniu wybierają ze swego grona
Przewodniczącego Rady, 2 (dwóch) Wiceprzewodniczących oraz 2 (dwóch) Sekretarzy Rady.

3. Kadencja Rady Fundacji trwa 4 lata.
4. Osoba powołana w skład Rady Fundacji w trakcie trwania kadencji pełni tę funkcję do końca tej
kadencji.
5. Członek Rady może zostać wybrany w skład Rady Fundacji ponownie.
6. Decyzje Rady są podejmowane podczas posiedzeń w formie uchwał przy obecności co najmniej 7
członków tej Rady. Z posiedzenia sporządza się protokół. Protokół podpisują 2 osoby, w tym
Przewodniczący lub jeden z Wiceprzewodniczących i jeden z Sekretarzy Rady. Do protokołu
załącza się listę obecności.
7. Przewodniczący Rady Fundacji kieruje pracami Rady, zwołuje i przewodniczy posiedzeniom Rady
Fundacji. Przewodniczący Rady Fundacji może upoważnić innego członka Rady do zwoływania i
przewodniczenia posiedzeniom Rady.
8. Przewodniczący Rady Fundacji zwołuje posiedzenia Rady w razie potrzeby lub na wniosek
Zarządu Fundacji, jednakże nie rzadziej niż raz w roku.
9. Organizację pracy Rady Fundacji określa regulamin przez nią uchwalony. Członkowie Rady mają
obowiązek:
9.1. brania czynnego udziału w pracach Fundacji;
9.2. popularyzowania oraz promowania celów statutowych Fundacji;
9.3. inspirowania pożądanych kierunków działalności Fundacji w porozumieniu z Zarządem
Fundacji.
10. Udział w pracach Rady Fundacji jest honorowy, bez wynagrodzenia, jednakże za ewentualnym
zwrotem kosztów dojazdu do miejsca posiedzenia Rady Fundacji.
11. W posiedzeniach Rady Fundacji może uczestniczyć z głosem doradczym członek Zarządu
Fundacji.
12. Członkami Rady Fundacji nie mogą być osoby:
12.1. będące członkami Zarządu Fundacji, ani osoby pozostające z członkami Zarządu w związku
małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości
służbowej;
12.2. skazane wyrokiem prawomocnym za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego
lub przestępstwo skarbowe;
12.3. będące ze sobą w związku małżeńskim, wstępni lub zstępni; osoby pozostające faktycznie we
wspólnym pożyciu; osoby związane z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli; inni krewni lub
powinowaci oraz osoby które pozostają we wspólnym gospodarstwie domowym lub podległości
służbowej.

Kompetencje Rady Fundacji

§ 16
1. Do kompetencji Rady Fundacji należy:
1.1. powoływanie i odwoływanie Prezesa, Wiceprezesów oraz członków Zarządu Fundacji,
1.2. zatwierdzanie rocznych i wieloletnich planów działania oraz corocznych, merytorycznych i
finansowych sprawozdań Zarządu,

1.3. dokonywanie zmian w Statucie Fundacji,
1.4. wyrażenie zgody na połączenie Fundacji z inną Fundacją,
1.5. wyrażenie zgody na zbycie części majątku,
1.6. reprezentowanie Fundacji w umowach z członkami Zarządu Fundacji. Radę Fundacji
reprezentuje dwóch jej członków, w tym Przewodniczący, jego Zastępca lub Sekretarz,
1.7. ustalanie wysokości i formy wynagradzania członków Zarządu Fundacji,
1.8. podjęcie uchwały w sprawie likwidacji Fundacji – na wniosek Zarządu lub z własnej inicjatywy.
2. Do ważności uchwały Rady Fundacji w sprawach wskazanych w § 16 ust. 1.3 oraz 1.8 Statutu,
wymagana jest kwalifikowana większość 2/3 głosów, przy obecności co najmniej 9 członków Rady
Fundacji.

Zarząd Fundacji
§ 17

1. Zarząd Fundacji składa się od 3 (trzech) do 5 (pięciu) członków, w tym Prezesa Fundacji oraz
dwóch Wiceprezesów lub dwóch Członków powoływanych przez Radę Fundacji na czas
nieoznaczony.
2. Członkostwo w Zarządzie Fundacji ustaje w razie odwołania członka Zarządu, śmierci członka
Zarządu lub w razie zrzeczenia się funkcji przez członka Zarządu.
3. Członków Zarządu odwołuje Rada Fundacji z ważnych powodów. Ustanie członkostwa w takim
wypadku następuje z chwilą podjęcia uchwały przez Radę.
4. Zrzeczenie się funkcji członka Zarządu wymaga uzgodnienia z Radą Fundacji terminu
zaprzestania udziału w pracach Zarządu.
5. Członkiem Zarządu nie może być osoba skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo
umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.

Kompetencje Zarządu
§ 18

1. Zarząd Fundacji reprezentuje ją na zewnątrz i kieruje bieżącą działalnością Fundacji a w
szczególności:
1.1. podejmuje czynności związane z bieżącą działalnością Fundacji,
1.2. uchwala wieloletnie i roczne plany działalności Fundacji,
1.3. sprawuje zarząd nad majątkiem Fundacji,
1.4. przyjmuje dotacje, subwencje, darowizny, spadki i zapisy,
1.5. tworzy i znosi jednostki organizacyjne Fundacji.
2. Wszelkie sprawy związane z prowadzeniem spraw Fundacji, niezastrzeżone przepisami prawa lub
postanowieniami Statutu dla Rady Fundacji lub Rady Darczyńców, należą do kompetencji
Zarządu.
3. Zarząd Fundacji, w razie zaistnienia przesłanek do likwidacji Fundacji, występuje do Rady
Fundacji z wnioskiem o podjęcie uchwały w tym przedmiocie. Uchwała o wystąpieniu z wnioskiem
podejmowana jest jednomyślnie przy obecności wszystkich członków Zarządu.

§ 19


1. Decyzje Zarządu Fundacji podejmowane są w formie uchwał.
2. Do składania oświadczeń woli wywołujących skutki finansowe w imieniu Fundacji uprawnionych jest
jednocześnie dwóch członków Zarządu Fundacji. Sprawy porządkowe mogą być podpisywane przez
jednego członka Zarządu. Prezes Zarządu Fundacji może działać poprzez swoich pełnomocników, w
zakresie określonym w pełnomocnictwie.
3. Prezes, Wiceprezesi i Członkowie Zarządu Fundacji lub pełnomocnicy Prezesa Zarządu Fundacji
mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w takim organie zwrot uzasadnionych kosztów lub
wynagrodzenie. Wysokość i formę wynagrodzenia określi Rada Fundacji w formie uchwały.

§ 20

1. Osoby wspomagające swoim autorytetem działalność Fundacji mogą być powołane przez Radę na
wniosek Zarządu do Kapituły Fundacji. Członkowie Kapituły pełnią swe funkcje nieodpłatnie.
2. Kapituła ma funkcję doradczą wobec organów Fundacji i działa honorowo.
3. Osobie fizycznej lub prawnej, która przyczyni się do zasilenia Fundacji w znaczne wartości
majątkowe Rada Fundacji może przyznać tytuł „Przyjaciela Fundacji”.

Rozdział V
Postanowienia końcowe


§ 21


Zmiana Statutu nie może dotyczyć zmiany celu Fundacji.


§ 22

1. Dla efektywniejszego realizowania swojego celu Fundacja może połączyć się z inną Fundacją,
jedynie w przypadku gdy połączenie to nie zmieni w istotny sposób celu Fundacji.
2. Fundacja ulega likwidacji w przypadku osiągnięcia celu dla realizacji którego została ustanowiona
lub wobec wyczerpania jej środków finansowych lub majątku. Uchwałę o likwidacji Fundacji podejmuje
Rada Fundacji na wniosek Zarządu lub z własnej inicjatywy – w trybie określonym w § 16 ust. 2 oraz
§18 ust. 3 statutu.
3. Likwidatorem Fundacji jest Zarząd, chyba że Rada Fundacji uchwałą postanowi inaczej.
4. Majątek pozostały po likwidacji Fundacji zostanie przekazany (odpłatnie lub wyjątkowo
nieodpłatnie) na cele statutowe Fundacji.

   § 23

1. Fundacja składa corocznie, w terminie ustawowym, sprawozdania ze swej działalności za rok
ubiegły.
2. Sprawozdanie podpisuje Zarząd Fundacji.

§ 24

Statut wchodzi w życie z dniem zarejestrowania Fundacji w Krajowym Rejestrze Sądowym.

Skontaktuj się z nami!

© DOM MUZYKA SENIORA Kąty, ul. Brzozowa 24, 05-532 Baniocha, woj. mazowieckie

Dom Opieki Piaseczno
Dom Opieki Góra Kalwaria